Nalika jaman samono ana kaisar saka Cina
kang ngumbara kanggo nglakoni perentah saka rajane. Kaisar kuwi nduweni jeneng
Ma Sanbao utawa Ma He. Dheweke lair ana ing propinsi Yunnan, Cina Selatan.
Nalika kuwi propinsi Yunnan direbut kekuasaane dening Dinasti Ming. Ma He kuwi
anak saka kaisar Yunnan kang jenenge Ma Hazhi lan Wen. Dhek jaman semono
propinsi Yunnan kalah lan kabeh wargane tundhuk dening Dinasti Ming. Ewandene,
semono uga karo kulawargane Ma He. Bapak lan ibune uga melu dadi abdine
kerajaan Ming pindah menyang Beiping. Dene Ma He banjur ditangkap lan didadeake
khasim lan abdi saka kerajaan kang dipimpin dening raja Zhu Di ing kutha
Nanjing propinsi Beiping. Ing kono dheweke sinau maneka werna ajaran agama
islam merga dheweke kuwi keturunan kulawarga islam. Miturut critane dheweke
kuwi keturunan saka suku Hui. Salah sawijining suku Cina kang nganut agama
islam. Wiwit nalika urip ing Istana kuwi, dheweke banjur dijenengi Zheng
He/Cheng Ho. Nalika kuwi dheweke tau mimpin perang karo Kaisar Zhu Yunwen.
Amerga dheweke isa ngalahake, mula banjur dheweke dipercaya kanggo mandhegani
pasukan armada kanggo ngubengi donya.
Nalikane taun 1368 dinasthi Ming
wis ilang jayane. Merga kuwi Cheng Ho diutus kanggo lunga nyusur
kerajaan-kerajaan ing negara-negara liya kanggo mbalekake kejayaane dinasthi
Ming. Sakliyane kuwi dheweke uga nduweni misi budaya lan nyebarake agama Islam.
Kurang luwih dheweke wis mandhegani 7 armada kapal. Wis kurang luwih puluhan
negara kang kalewat. Kurang luwih taun 1405 dheweke lunga menyang tanah Jawa.
Ning nalika semana namung mampir. Miturut cerita dheweke uga tau mara ing
kerajaan Majapahit nalika isih pandhegani dening raja Wikramawardhana.
Nalika kuwi dheweke uga mampir ing
dhaerah kang banjur diwenehi
jeneng Ba Lim Bang kang saiki dadi Palembang.
Sabenere Cheng Ho ora mung sepisan
nglakoni ekspedisi iki. Nalikane taun 1405 Cheng Ho nglakoni pelayaran kang
sepisan lan isa nganti tekan tlatah Semenanjung Malaya, Sumatera lan Jawa. Dene
nalikane abad 15 dheweke menyang Malaka kanggo ngeterake putri Tiongkok, Hang
Li Po kanggo dinikaheke marang Raja Malaka Sultan Mansyur Syah. Banjur
diterusake menyang Jawa lan tlatah India, Arab lan Afrika. Nalikane tekan
Afrika, dheweke uga diwenehi hadiah awujud kulit, menyan, permata lan wong-wong
asli kono kang siap anggone ngabdi marang dheweke kanggo bukti yen dheweke wis
tau menyang kono. Miturut crita dheweke uga tau diwenehi Jerapah sepasang
hadiah saka Raja Afrika, ning nalika ing dalan Jerapah mau mati siji.
Nalikane nglakoni pelayaran ana ing
Selat Malaka dheweke tau dirompak dening perompak utawa bajak laut kang jenenge
Cheng So Yi. Sabenere dheweke wis dititeni wiwit nglakoni pelayaran kang kaping
telu nalikane ngeterke Hang Li Po kang arep dinikahe karo Raja Malaka Sultan
Mansyur Syah. Cheng So Yi tertarik merga armada kang digawa Cheng Ho kuwi
mesthi armada kang gedhe. Semono uga fasilitase uga katon jangkep lan katon
mewah. Mula seka iku Cheng So Yi banjur kepengin banget ngrompak bandhane Cheng
Ho.
Ning Cheng Ho ora kalah akale.
Wiwit saka mangkat dheweke mesthi ngawa armada kang gedhe lan akeh. Bab iki ora
merga Cheng Ho pengin njanjah Negara-negara kayadene kang dilakoni dening
negara-negara barat kang nglakoni ekspedisi. Armada kang akeh mau merga kanggo
jaga-jaga yen upamane mengko nalika nglakoni ekpedisi dheweke dirompak.
Ing taun 1416 dheweke nglakoni
ekspedisi maneh. Nalika kuwi dheweke
madhegani 317 kapal kang mangkat seka Cina. Ning miturut cerita liyane
mung ana 62 kapal gedhe ing ekspedisi kuwi. Kapal sing paling gedhe, kurang
luwih dhawane 120 meter. Dene awak kapal
kang digawa puluhan ewon wong. Ning pasukan mau ora kanggo perang ning namung
kanggo njagani nalika ana bajak laut. Kaya dene nalika ing Selat Malaka,
dheweke diadang dhening bajak laut kang dipandhegani dening Cheng So Yi.
Nalikane tekan Selat Malaka, Pasukane Cheng Ho dirompak dening Cheng So Yi.
Kapal-kapale uga dibajak lan direbut dening Cheng So Yi.
Cheng So Yi nantang
perang marang Cheng Ho. Ananging merga Cheng Ho
kuwi ora kepengin yen awak kapale mengko malah akeh kang dadi kurbane, banjur dheweke njaluk
ngapura lan ngakoni kalah. Merga
ora pengen gawe geger kang gedhe, banjur kapal-kapal cilik kang dibajak mau
diwenehake marang Cheng So Yi
lan awak kapale melu pindah
kapal liyane nerusake ekspedisi. Merga iku
nalikane tekan pelabuhan Simongan
mung kari 200-an kapal.
Miturut critane Cheng Ho uga tau
nglakoni ekpsdisi nganti tekan tlatah Mekah. Dheweke lan awak kapal sing melu
uga padha nglakoni ibadah Haji.
Nalikane taun 1415 Cheng Ho tekan
nggone tlatah Indonesia. Diwiwiti saka
tlatah Aceh. Nalika tekan nggone Aceh dheweke ketemu karo Sultan Aceh banjur
nyiritaake dene dheweke kuwi utusan saka raja Tiongkok kanga rep njlentrehake
yen kerajaan ing Cina kuwi isih ngadek lan nduweni kejayaan mulane banjur
dheweke menehi Sultan Aceh lonceng raksasa kang dijenengi “Cakra Donya”.
Banjur pelayaran mau diterusake
nganti tekan kerajaan Cirebon. Semana uga kaya dene nalika tekan Aceh dheweke
uga njlentrehake maksud lan tujuane kanggo mbalekake maneh kejayaane kerajaan
Tiongkok. Nalikane kuwi Cheng Ho banjur menehi Sultan Cirebon piring saka
kramik kang ditulisi Ayat Kursi minangka kenang-kenangan seka dheweke.
Ekspedisi banjur diterusake kanthi tekan tlatah Jawa.
Nalika kuwi juru mudi kapal kang jenenge Wang Ji Hong lara parah. Merga kuwi
banjur dheweke lan pasukane mau mudhun ing pelabuhan kang saiki dijenengi
Simongan.
Ing papan iki Wang Ji Hong
ditambani dening Cheng Ho kanthi jamu-jamu kang digawe dening wong-wong kang ana
ing tlatah kono. Ing papan kuwi uga ana guwa watu kanggo leren pasukan mau.
Kanggo tanda matur nuwun marang
wong-wong kang ana ing tlatah kono mau Cheng Ho uga ngajari wong-wong kanggo
sinau agama islam lan ilmu kang liyane kayata carane mertani, dagang lan
sapiturute.
Nalikane ana ing Simongan Cheng Ho
urip ing jero guwa watu. Ing njero
guwo mau uga ana sumur kang resik banyune. Semono uga karo iline banyu kuwi ora
ana entheke. Banyu mau kanggo wudhu lan njangkepi kebutuhane dheweke lan anak
buahe. Miturut critane upamane Cheng Ho mlebu ana ing jero sumur mau dheweke
uga isa tekan Cina. Sumur mau diumpamaake dalan pintas kang isa ngubungake
tlatah Jawa lan tlatah Cina.
Merga dheweke kudu nerusake
ekspedisi mau. Banjur Wang Ji Hong ditinggal ing kono mau karo dikancani
saperang awak kapal liyane.
Banjur Cheng Ho nerusake
ekspedisine kanthi tekan Sri Lanka, India, Afrika lan Amerika. Nalikane bali
maneh menyang tlatah Cina dheweke mesti disambut kayadene raja kang metu saka
kraton, merga dheweke kuwi dianggep kaya pahlawan kang mbalekake kejayaane
tlatah Tiongok sapungkure kejayaan Mongol. Cheng He banjur diangkat dadi kaisar
lan diwenehi sebagiane kerajaan saka dinasti Ming. Miturut critane dheweke
banjur mulih menyang Cina lan tilar donya nalika taun 1433.
Dene ing Simongan, Wang Ji Hong
banjur mari. Kapal sing ditinggal kanggo dheweke mau banjur kanggo dodol ing
pesisir tlatah Jawa. Wang Ji Hong uga ngajari wong-wong kang ana ing Simongan
kanthi cara dodol kang apik lan pener. Dheweke uga tau nganti tekan Rembang lan
manggon ana ing tlatah kono. Mulane ing Rembang kono uga ana peninggalane
awujud jangkar kapal kang gedhe.
Merga kerep srawung karo warga sing
manggon ing kono mau banjur dheweke kawin karo wong asli kono kanthi akeh
keturunan campuran Cina-Jawa kang lair lan mapan ing sakubenging papan kuwi.
Ning nalike umure wis 87 taun banjur dheweke tilar donya lan dikubur ana ing
papan kono mau kanthi cara islam.
Miturut cerita liyane nalika kaisar
Cheng Ho teka ing plabuhan Simongan banjur dheweke njenengi tlatah kang ana ing
kono mau dadi San Bau Lung kan banjur
saiki dadi kutha Semarang. Semono uga kanthi saiki kanggo wong Cina,
Semarang uga asring kasebut San Bau Lung. San Bau Lung dhewe nduweni arti Telu
Mustika Naga. Kang maknane semarangkuwi nduweni sakabehing bandha donya saka
alam.
Kanggo ngurmati arwahe banjur karo
wong-wong Cina kang manggon ing Semarang, dheweke diwenehi gelar Sam Thai Khan utawa Sam Po Thai Reun, kang
artine kasim. Dene dheweke uga asring diundang Sam Poo Kong. Miturut wong Jawa
Sam Poo Kong nduweni arti engkong-engkong/mbah kang nduweni telung kekuwatan.
Sam Poo Kong kang artine telung kekuatan. Khasim Cheng Ho kuwi nduweni telung
kekuatan, yaiku : ora madon, kuwat fisike lan uripe mung kanggo raja lan
bangsane.
Banjur ing papan petilasane mau
dibangung klenteng kanggo ngurmati arwahe Cheng Ho lan Wang Ji Hong. Nadyan
Cheng Ho dewe kuwi wong islam nanging wong-wong cina kang manggon ingtlatah
kono mau nganggep bilih dheweke kuwi arwah leluhur saka tlatah Cina. Jaman semana
namung ana sak wangunan. Kang isine patung Cheng Ho lan guwa kang maune kanggo
papan nalika manggon ing Semarang.
Ing klenteng kuwi mau uga ana sumur
kang miturut critane kanggo wudlu saben Cheng Ho arep solat. Ana mitos uga
menawa banyu suur kuwi mau kang isa nambani larane Wang Ji Hong. Ana meneh kang
ngomong yen sumur kuwi mau isa dadi dalan pintase Cheng Ho kanthi tekan Cina.
Ana sing ngomong yen Cheng Ho mlebu sumur mau dheweke bisa tekan tlatah Cina.
Saiki klenteng mau diwenehi jeneng
klentheng Sam Poo Kong. Ana uga kang menehi jeneng Klentheng Gedong Batu merga
ing papan mau ana guwa watu kang gedhe ing jero klentheng. Sak wise direnovasi
klentheng Sam Poo Kong saiki kaperang
dadi 4 wangunan. Klenteng utama yaiku papan kang paling gedhe. Isine altar
kanggo nyembah dewa Bumi. Ing jero Klentheng mau ana patung Sam Poo Kong, sumur
suci uga guwa watu. Ana kang bedha karo klenteng iki, ora kaya wangunan
klentheng liyane. Klentheng kang paling gedhe iki madhep ing arah kiblat.
Semana uga karo desaine, langit-langit wangunan kuwi warna ijo kang ngatonake
akulturasi budaya islam lan Cina.
Dene wangunan kang nomer loro uga
ana altar. Altar kang ana ing kono kanggo muja nabi Kong Hu Cu. Ing wangunan
nomer loro iki uga ana patilasan/kuburane Wang Ji Gong lan jangkar kapale
armada Cheng Ho.
Semana uga karo wangunan kang
kaping telu. Ing jerone ana kuburane juru masake Cheng Ho lan pasukane.
Nalika kapale Cheng Ho mandheng ing
plabuhan simongan ana wong loro kang arep maling bandhane Cheng Ho sing ana ing
jero kapal. Apese, wong mau banjur konangan dhewe dening Cheng Ho. Nalika di
takone alesane, wong loro mau jebule bojonan, ning dheweke ora ndue duwit
kanggo makani anake, mulane dheweke banjur nyolong ning kapale Cheng Ho. Merga
Cheng Ho ora tegel kanggo ngunjara, banjur Cheng Ho ngangkat wong loro mau dadi
tukang masak ing jero kapal. Nalika kuwi Cheng Ho ngerteni yen tlatah Jawa kuwi
nduweni rempah-rempah kang akeh, mula dheweke kepingin dimasakke nganggo
rempah-rempah kang komplit. Banjur juru masak mau nggawe sega kuning lan sega
gudhangan kang digawe muncuk kaya dene gunung. Merga rasane enak lan jumbuh
karo sing dikarepake dening Cheng Ho banjur dheweke saben dina masak kaya
ngono. Banjur sega kang muncung kaya gunung kuwi mau dijenengi Sega Tumpeng.
Iku mau salah sakwijiningcrita asal mulane tumpeng kang dingerteni saiki. Merga
kuwi mau banjur juru masak mau diwenehi jeneng Mbah Kyai Tumpeng lan bojone
Mbah Nyai Tumpeng.
Dene papan kang nomer papat yaiku
panggung gedhe kanggo pentas mengeti dina tekne Cheng Ho kang dianaake saben
wulan Februari utawa ing taun Cina jenenge Lag Gwe Ji Kao utawa tanggal 29 sasi
6 taun Cina.
Sabenere, Klentheng Sam Po Kong
kuwi ora ana gegayutane karo Cheng Ho. Sing mbangun wangunan mau dudu Cheng Ho
dewe ananging wong-wong Semarang khususe Simongan kang isih nduweni keturunan
Tionghoa. Bab mau mergane wong-wong Cina kuwi pengen ngurmati Cheng Ho ewandene
kaya pahlawan utawa nabi kang wis tau teka menyang Semarang lan menehi
peninggalan ngelmu kang apik nalikane mbiyen. Saeengga bisa gawe bombonge
wong-wong keturunan Tionghoa kang ana ing Semarang.
Semono uga papan petilasan kang ana
uga durung genah anggone mapan. Utamane papan pasareanne Cheng Ho.
Kanthi tekan saiki durung ana sing
ngerti papan pasareanne Cheng Ho ana ngendi. Ana sing ngomong yen dheweke
dikubur ana ing tlatah Semarang. Ning sanyatane sing ana ing tlatah Semarang
kuwi petilasan utawa kuburane Wang Ji Gong utawa Dampo Awang, juru mudi kapale
Cheng Ho. Ana uga sing ngomong yen dheweke dikubur ana ing India. Bedha maneh
crita, jare dheweke tilar donya nalika ing perjalanan nalika arep bali menyang
Cina banjur dikenthirake ana laut.
Nanging sanyatane kuburane Cheng Ho
kuwi ana ing gunung Nio Shou ing Nanjing tlatah Cina. Merga Cheng Ho kuwi Islam
semono uga dheweke dikubur kanthi cara Islam. Kuburane kang ana ing Cina kuwi
madhep kiblat kaya dene kuburan Islam liyane. Ing kuburane sing ana ing Cina
kono, saben wayah musim semi dianaake tahlilan kanggo ndongaake Cheng Ho.
Ning bakune sing bener kuwi papan
patilasan kang ana ing Klentheng Sam Po Kong kuwi namung awujud guwa kang
mbiyene dadi papan kanggo manggone Cheng Ho lan awak kapale nalika ana ing
Semarang. Neng Klentheng Sam Po Kong kuwi mung ana papan pasareane Wang Ji Hong
kang uga asring kasebut Dampo Awang. Sabenere Dampo Awang kuwi uga nduweni
critane dewe nalikane urip ana ing tlatah Jawa. Akeh uga kang nyritaake
dheweke, ning uga isih ana gegayutane karo Perjalanan Armana Cheng Ho.
Dene ana ing Negara Cina kana,
Cheng Ho uga dianggep yen dheweke kuwi pahlawan kang wis mbalekake kejayaan
Tiongkok kang mlorot nalika semono. Dheweke uga dianggep Wali kang wis melu
nyebarake agama Islam ing sakubenging donya.
Ing kuburane kang ana ing Cina kana
saiki uga wis direnovasi lan dadi cagar budaya. Kanggo nganti tekan kuburane
Cheng Ho. Ana kurang luwih 28 andha kang dipara dadi patang tingkatan lan saben
tingkatan kuwi ana pitung andha.
Filosofine angka 28 kuwi nggambarake yen Cheng Ho wis
nglakoni pelayaran kurang luwihe 28 taun. Banjur angka 7 kuwi nggambarake yen dheweke
wis nglakoni pelayaran kaping pitu.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar